In urma cu doar cativa ani...
... se credea in mod eronat despre cafea, ca dauneaza femeilor insarcinate, ca provoca avorturi spontane sau malformatii congenitale la nou-nascuti, cauza infertilitate, inflamatii, osteoporoza, boli cardiovasculare si diabet, ba chiar exista suspiciunea ca ar contribui la aparitia cancerului.
Bineinteles, era suficienta si o singura cescuta pe zi pentru ca un consumator inocent sa fie prins iremediabil in ghearele "viciului". Sa ne mai miram ca in Statele Unite, in cadrul prestigioasei Jhons Hopkins University School of medicine, a fost candva amenajata o clinica menita sa-i ajute pe "dependenti" sa renunte la a mai bea cafea? Sarmana cafeina era considerata nici mai mult, nici mai putin decat un drog atat de puternic incat, avertizau expertii, anumite persoane, incercand sa se lase, treceau printr-un sevraj comparabil cu cel provocat de heroina sau cocaina.
Si chiar in momentul in care ne asteptam sa citim in ziare despre epocalele descoperiri ale unor noi afectiuni induse de consumul pasiv de cafea "gurile rele" parca au amutit. Tacere mormantala mai bine de un an si, apoi, stupoare! Voci cu autoritate au inceput sa vorbeasca din ce in ce mai frumos despre licoarea intunecata. Face bine la artere, ajuta ficatul, atenueaza durerile de cap si astmul.
Sanatate curata intr-o cescuta! Din pericol public, cafeaua s-a transformat in panaceu. Va puteti bea asadar cafeaua cu constiinta impacata, de-acum oamenii de stiinta au hotarat ca face bine sanatatii, chiar daca niciodata nu a facut vreun rau.
De la una la trei
Putin si des, cheia marelui succes. Era, pe cat se pare, si cel mai eficient mod de a bea cafea pentru a trage doar foloase de pe urma cafelei. Au ajuns la aceasta concluzie, inca din 2004, cercetatorii de la Rush University Medical Center din Chicago si Harvard Medical School sin Boston.
Iar daca multa lume inca se teme ca bautul cafelei poate antrena vreun soi de dependenta, un alt studiu, realizat de Institutul Francez pentru Cercetari Medicale si Sanatate, a dezmintit orice vina pusa in carca popularei bauturi: consumul a pana la trei cesti de cafea in fiecare zi nu provoaca altceva decat efectele pozitive ale cresterii energiei si ale imbunatatirii atentiei de concentrare.
Experimentul, realizat, ce-i drept, pe soareci, a aratat ca, spre deosebire de substante precum amfetaminele, cocaina, sau nicotina, care consumate chiar si in doze mici, pot conduce la dependenta, cafeina nu actioneaza asupra acelor zone ale creierului implicate in astfel de procese. Pentru activarea carora spun specilistii francezi, ar trebui ca un om sa-si administreze intr-o doza unica echivalentul a sapte cani de cafea, fapt ce ar provoca, fara doar si poate, efecte colaterale scontate: anxietatea, nervozitatea, depresia.